katsayılar....

bir sosyal bilim olarak psikoloji, varlık sebebinin insan merkezli oluşundan mıdır, bana aktarılış dilinin bütüncül bakışa uzaklığından mıdır bilinmez, insan davranışlarının sebep-sonuç ilişkisi içerisinde gerçekleştirdiğine inandırmış beni.

çocuğumun ayağına diken batmasından dolayı ağlamasını dahî bağlanma problemine iliştirmek gibi bir manyaklığa tutulduktan az sonra silkelenip kendime geldim. olan olmuştu ve olmakta olan halen olmakta idi. değil mi ki zamanın Rabbine inanıyordum. o halde geçmişe vahlanmak veya sünger çekmek değil tevbe etmek olmalıydı tarîkim.

bilmiyordum başka bir yolu olduğunu, sezaryene "he" dedim. bilmiyordum başka bir yolu olduğunu, emzik verdim bebeğime. bilmiyordum başka bir yolu olduğunu, bebeğimi ayrı yatakta uyutmak için boşa çaba gösterdim.

öğrendim, her gün de öğreniyorum. tevbe ediyorum tüm yanlışlarıma. helallik diledim bedenimden ve çocuklarımdan da. ama mesele mahzâ bu değil. mesele başka.

kendi sebep sonuç ilişkilerimi düşündüm düşündüm yetmedi de bir de başkalarını düşünmeye başladım. kendi hikayem ile başkalarının hikayelerini kıyasladım.

•bak onun doğumu pek ferah geçti  demek ondan bebeği mutlu
•onun ailesi pek yanında demek ki o  yüzden ferah
•onun eşi pek yardımcı demek ondan rahat

fakat tüm bu cümlelerimi yalanlayan onlarca olay da gördüm sonra.

• aaa, onun doğumu çok iyi geçmişti, neden şimdi böyle mutsuz ki?
• aaa, onun ailesi pek yanında idi, ayrı mı düşmüşler?
• aaa, onun eşi çok yardımcı idi, hastalıklarla mı uğraşıyorlar şimdi?

yukarıya yazdığım cümlelerin hepsi kurgu. çünkü unuttum bu cümleleri. kimse hakkında "O'nun şusu şöyle olduğu için" diye başlayan cümle kurmuyorum artık. çünkü 'O'nun hikayesinin tamamını asla bilemem. evinize haberli misafir geldiğini düşünün. evinizi ne halde görür. işte onun gibi birbirimize hayatlarımız.

Rabbim hepimize bir imtihan ölçeği belirlemiş. bu imtihan ölçeğinde çocukluk, gençlik, evlilik, ebeveynlik, meslek, yaşlılık, sağlık katsayıları farklı. ama hepimizin imtihan olduğu gerçeği aynı. biri evlilik ile imtihanda öbürü sağlık ile. biri çocuğu ile biri akrabası ile. ama herkes imtihanda. ve en büyük imtihanlar Rabbimin en sevdiklerini sınayacak.

1 yorum:

zynp dedi ki...

Kitabınız çıkar da dünya gözüyle okurum inşallah e mi :)